قیمت طلا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رکورد شکست

این فلز ارزشمند در دوره‌های تنش و بحران یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود

عکس تزیینی از شمش طلا و دلار آمریکا‌ــ Canva

در بحبوحه رقابت فشرده انتخاباتی آمریکا و تشدید درگیری در خاورمیانه، سرمایه‌گذاران سراغ طلا رفته‌اند و بهای این دارایی امن رکورد دیگری را شکسته است.

قیمت طلا به رقم بی‌سابقه ۲۰۹۷.۶۷ پوند (۲۷۳۲.۷۳ دلار) در هر اونس رسید، که طی ۱۲ ماه گذشته ۴۰ درصد و در پنج سال اخیر ۸۳ درصد افزایش یافته است.

این فلز گرانبها را به‌دلیل استفاده در جواهرات و همچنین ماهیت خراب‌نشدنی‌اش که نه زنگ می‌زند نه واکنش شیمیایی نشان می‌دهد ارزشمند می‌دانند. علاوه بر این، در زمان تنش و درگیری، یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود، گرچه به‌عنوان دارایی بلندمدت مناسب نیست زیرا برخلاف سهام شرکت‌ها یا املاک، درآمدزایی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فلز در برخی محافل آنلاین دوباره محبوبیت پیدا کرده است، زیرا افراد تاثیرگذار در فضای مجازی که از سهام میم [سهامی که در اثر احساسات جامعه ناگهان محبوب می شوند] و رمزارزها نقره داغ شده‌‌اند، در پی یک دارایی قابل اطمینان‌ترند.

اما طلا در بلندمدت کمتر به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب در نظر گرفته می‌شود زیرا بر اساس احساسات [بازار] مستعد تغییر و نوسان‌های قیمتی اغلب توضیح‌ناپذیر است.

راس مولد، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت کارگزاری سهام ای‌جی بل (AJ Bell)، گفت دیدگاه‌ها در مورد طلا بستگی به این دارد که سرمایه‌گذار در کدام «اردو» قرار دارد، آن‌هایی که از اصول وارن بافت میلیاردر تبعیت می‌کنند آن را تکه‌‌فلزی بی‌اثر با کاربردهای صنعتی محدود می‌دانند.

اردوی دیگر طلا را به چشم ارزی قابل اتکا با تاریخی بسیار طولانی و موجودی محدود می‌بیند‌ــ چیزی که مقابل ارزهایی که ارزششان کاهش پیدا می‌کند مفید و به‌درد‌بخور است.

انتظار می‌رود که آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، در ۱۰ سال آینده ۱.۱ تریلیون دلار دیگر به‌عنوان بهره بدهی دولت بپردازد؛ که می‌تواند به این معنی باشد که به‌زودی هزینه‌های بهره از هزینه‌های دفاعی پیشی می‌گیرد. پرداخت چنین بهره‌های هنگفتی احتمالا توجه سرمایه‌گذارانی را جلب کرده است که چشم به وضعیت تورم دارند و ممکن است کنترل بانک‌ مرکزی بر پول رایج برایشان محل سوال باشد.

مولد گفت اگر مدیر بانک مرکزی «ناچار باشد بین تورم و رشد یکی را انتخاب کند، ممکن است کمی شانسش را با تورم امتحان کند»، که طلا را دوباره جذاب می‌کند زیرا ارزش پول کاهش پیدا می‌کند.

سایر عوامل می‌تواند انتخابات آمریکا را شامل شود که کمتر از سه هفته تا روز انتخابات باقی مانده و نتیجه نظرسنجی‌ها همچنان تنگاتنگ است، و هیچ نشانه‌ای از وقفه در درگیری‌ها نیز در اوکراین و خاورمیانه دیده نمی‌شود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد